by Macolaus
1. TEZE
Spre finele acestui prim deceniu al secolului XXI, majoritatea statelor dezvoltate ale lumii, functionand in baza modelului economiei liberale si al capitalismului deregulat, au intrat intr-o criza financiara profunda. Dar pentru ca toate segmentele unei economii moderne sunt atat de interconectate, flagelul initial - contractarea creditelor - a determinat prabusirea celorlalte piese de domino eco-structurale si anume : colapsul unor actori majori din sectorul bancar, reducerea drastica a activitatii economice, diminuarea consumului, scaderea exporturilor, stoparea investitiilor, sporirea intensa a somajului, presiunea crescanda a tenditelor protectioniste.
Dar nici nu putea fi altfel.
Dar nici nu putea fi altfel.
.
Tensiuni sociale au inceput a se face resimtite din numeroase colturi ale planetei; atitudinea acuzatoare si reprobatoare a maselor la adresa marilor corporatii, bancilor si tuturor celorlalti scenaristi ai actualei recesiuni este pe deplin justificata.
.
Un lucru este cert - capitalismul contribuie constant la segregarea sociala - cei bogati devin putred de bogati, iar cei saraci ajung sa putrezeasca in saracie. Pentru ilustrare: daca in 1979 0,1% din americanii din top castigau de 20 de ori mai mult decat 90% din americanii de la baza, deja in 2006 primii castigau de 77 de ori mai mult decat ultimii.
O tara nu are nevoie de crestere economica maxima sau de competitivitate comerciala cu orice pret, mai ales daca aceasta se face numai in beneficiul catorva indivizi care-i exploateaza pe toti ceilalti in acest scop. Obiectivul de baza trebuie sa ramana dezvoltarea uniforma, multilaterala si social pluralista a comunitatilor. Un economist francez, respectat pentru dexteritatea sa analitica, afirma odata ca cea mai importanta resursa a unei tari este cea demografica. Iar daca demosul aservit intereselor corporatiste nu mai poate fi un actor independent si nu poate deci constitui o forta in sine cu ansamblul de elemente progresiste care-i sunt inerente ( spiritul antreprenorial, inovatiile, participanti activi la progresul tehnico-stiintific), atunci sistemul capitalist - absorbind energia lucrativa a acestuia - devine unul cel putin unul limitativ.
O tara nu are nevoie de crestere economica maxima sau de competitivitate comerciala cu orice pret, mai ales daca aceasta se face numai in beneficiul catorva indivizi care-i exploateaza pe toti ceilalti in acest scop. Obiectivul de baza trebuie sa ramana dezvoltarea uniforma, multilaterala si social pluralista a comunitatilor. Un economist francez, respectat pentru dexteritatea sa analitica, afirma odata ca cea mai importanta resursa a unei tari este cea demografica. Iar daca demosul aservit intereselor corporatiste nu mai poate fi un actor independent si nu poate deci constitui o forta in sine cu ansamblul de elemente progresiste care-i sunt inerente ( spiritul antreprenorial, inovatiile, participanti activi la progresul tehnico-stiintific), atunci sistemul capitalist - absorbind energia lucrativa a acestuia - devine unul cel putin unul limitativ.
.
Pretul platit pentru actuala re-punere in functiune a imenselor masini economice capitaliste, planurile de relansare economica si pachetele stimulatorii prevazute de guvernele din SUA si din alte state - este prea mare, iar factura va fi achitata pe viitor din aplicarea unor taxe sporite, percepute de la oamenii de rand - muncitori care vor trebui sa plateasca scump pentru greselile comise de elita economica. Aceasta o vor face cateva generatii inainte.
Economiile liberale, ''free-market economy'' si-au demonstrat intradevar eficienta la o epoca. Problema e ca termenele de valabilitate ale acestor sisteme sunt prea scurte. E timpul de care au avut nevoie companiile mari pentru a fuziona, a se delocaliza, a deveni atat de bine structurate intr-un final incat sa obstructioneze dezvoltarea normala si nestingherita a comunitatilor, recurgand la manipularea guvernelor prin invincibilul lobby exercitat si prin artificiile electorale care nu fac decat sa improvizeze alegeri ''corecte''. Descentralizarea regularii activitatii economice si transferul puterii de control din institutiile guvernamentale catre mecanismele autoregulate tip ''mana invizibila'' sugerata de Adam Smith, determina intr-un final preluarea acesteia de catre noile entitati - cele comerciale - motivate doar financiar si functionand in baza unor tendinte profund expansioniste. Acestea au avantajul de a fi extrem de mobile si amorfe in comparatie cu structurile guvernamentale. Daca ultimele au jurisdictie si influenta doar in limitele frontierelor statului respectiv, primele pot opera transfrontalier.
Statele unde capitalismul corporatist prospera prezinta un risc major si pentru noile economii emergente care se vor liberale.
Economiile liberale, ''free-market economy'' si-au demonstrat intradevar eficienta la o epoca. Problema e ca termenele de valabilitate ale acestor sisteme sunt prea scurte. E timpul de care au avut nevoie companiile mari pentru a fuziona, a se delocaliza, a deveni atat de bine structurate intr-un final incat sa obstructioneze dezvoltarea normala si nestingherita a comunitatilor, recurgand la manipularea guvernelor prin invincibilul lobby exercitat si prin artificiile electorale care nu fac decat sa improvizeze alegeri ''corecte''. Descentralizarea regularii activitatii economice si transferul puterii de control din institutiile guvernamentale catre mecanismele autoregulate tip ''mana invizibila'' sugerata de Adam Smith, determina intr-un final preluarea acesteia de catre noile entitati - cele comerciale - motivate doar financiar si functionand in baza unor tendinte profund expansioniste. Acestea au avantajul de a fi extrem de mobile si amorfe in comparatie cu structurile guvernamentale. Daca ultimele au jurisdictie si influenta doar in limitele frontierelor statului respectiv, primele pot opera transfrontalier.
Statele unde capitalismul corporatist prospera prezinta un risc major si pentru noile economii emergente care se vor liberale.
Un exemplu clar ni-l poate oferi Romania. Un analist economic roman rezuma astfel situatia actuala a tarii vecine in urma : suprimarii socialismului, apropierii economice de UE si in final euro-integrarea :
.
1.consum fara productie
2.importuri fara exporturi
3.hipermarketuri fara fabrici
4.masini fara sosele ''
Sechelele aplicarii programelor de liberalizare fortat sugerate de institutii mondiale de creditare cum sunt FMI, BM, BERD si altele se resimt din plin atat in Republica Moldova cat si alte state care au ajuns astazi complet derutate de standardele duble ale acestor organizatii, ruinate de creditele imposibil de rambursat si devastate de impactul coroziv al politicilor social-economice si reformelor dictate de acestea. Pentru a schematiza, FMI-ul indeamna la privatizarea intreprinderilor de stat, aceasta duce la o acumulare de rezerve valutare pe termen scurt, dar si la deposedarea de surse permanente de venit pe termen lung. La o a doua etapa, pentru a se refinanta, FMI-ul sugereaza autoritatilor financiare reducerea cheltuielilor in domeniul public si augmentarea taxelor. Bilantul este urmatorul - companiile de stat sunt vandute la preturi ridicole, trecand in proprietatea companiilor straine, asistenta sociala se reduce considerabil, nu se mai subventioneaza ramurile strategice ale tarii, sau prea putin, creste mortalitatea, prospera analfabetismul, emigrarea si saracia.
Germenii acestor flageli au un caracter endemic. Ei se dezvolta foarte bine doar acolo unde se creaza conditii propice - iar aceste conditii s-au intrunit si pe solul moldovenesc dupa declararea independentei si aderarea la un nou set de valori economice si institutionale.
2.importuri fara exporturi
3.hipermarketuri fara fabrici
4.masini fara sosele ''
Sechelele aplicarii programelor de liberalizare fortat sugerate de institutii mondiale de creditare cum sunt FMI, BM, BERD si altele se resimt din plin atat in Republica Moldova cat si alte state care au ajuns astazi complet derutate de standardele duble ale acestor organizatii, ruinate de creditele imposibil de rambursat si devastate de impactul coroziv al politicilor social-economice si reformelor dictate de acestea. Pentru a schematiza, FMI-ul indeamna la privatizarea intreprinderilor de stat, aceasta duce la o acumulare de rezerve valutare pe termen scurt, dar si la deposedarea de surse permanente de venit pe termen lung. La o a doua etapa, pentru a se refinanta, FMI-ul sugereaza autoritatilor financiare reducerea cheltuielilor in domeniul public si augmentarea taxelor. Bilantul este urmatorul - companiile de stat sunt vandute la preturi ridicole, trecand in proprietatea companiilor straine, asistenta sociala se reduce considerabil, nu se mai subventioneaza ramurile strategice ale tarii, sau prea putin, creste mortalitatea, prospera analfabetismul, emigrarea si saracia.
Germenii acestor flageli au un caracter endemic. Ei se dezvolta foarte bine doar acolo unde se creaza conditii propice - iar aceste conditii s-au intrunit si pe solul moldovenesc dupa declararea independentei si aderarea la un nou set de valori economice si institutionale.
Astazi ne putem da seama ca economia de piata si modelul keynesian nu mai convine micii Moldove. 18 ani de experimente continuu ratate ne-au demonstrat-o din plin.
va urma.
6 Comments:
Postare mai nouă Postare mai veche Pagina de pornire
Subscribe to:
Postare comentarii (Atom)
Tu devrais te présenter aux élections.
Que penses tu de l'éventuelle entrée de la Moldavie dans l' EU, évoquée par la ministre de la Justice en France ?
pas grande chose, j'essaye d'éviter de trop me laisser emballé par l'idée.
déjà qu'on a quasiment 0 chances pour correspondre aux critères présentés par Bruxelles, mais aussi, d'un point de vue des entreprises qui plus ou moins fonctionnent encore, eh bah elles s'évanouiront une fois le pays entré dans l'Union, face au poids de la concurrence quasi insoutenable et aussi aux régulations communautaires.
je sais néanmoins que surtout les cadres et la force active de travail du pays y compte bcp, compte tenu des hausses de salaires dont ils pensent bénéficier. ce qui à mon avis est un autre artifice...
Besides the big bonus, will also be eligible to play in an exclusive private monthly $ 6000 Freeroll!
These freerolls are open to anyone who has signed for Party Poker Poker and play with some points at least 100 games in the previous calendar month.
The freeroll will be held monthly on the 3rd Saturday at 3 pm EST.
This means that if he wins 100th match points in November, having the opportunity to play in the $ 6000 freeroll held December 3 Saturday.
The freeroll will be available each month – indefinitely. This is a great value for all players Poker-infos.com Party Poker.
--------------------------
Playing online variants ? Receive free no risk starting profits without any deposit. Great entertainment for you and friends. We have all you need !